Ho Chi Minh City

Posted by on juli 7, 2024

De eerste nacht slapen we prima, zelfs ik tot 9.30!! Airco staat wat te hard dus die kan wat zachter. Eerst natuurlijk koffie regelen en dat zit beneden, goede koffie met pain au chocolat. Hip tentje. Ons appartement zit net buiten District 1, het toeristische deel, wij zitten net over de rivier in District 4 met veel appartementen en iets minder druk. Nadat iedereen klaar is gaan we wandelen om een banh mi, broodje, te proberen. Het is lekker warm, poeh, da’s ff wennen! Het is gelukkig niet ver en het broodje is prima maar niet meer dan dat. Dan nemen we een grab, de Uber van Azië, naar een markt. Nu wennen aan het geld, de dongs gaan in de miljoenen ;-). Slippers voor Rosalie zijn zo gevonden, ik denk ze voor ongeveer 10 eu te hebben, ‘echte crocs’ ;-). Ik zie ook dat het geld alweer op is ;-), pinnen dus. De markt weer uit op zoek naar een ATM, gelukkig zo gevonden maar deze geeft max 3 miljoen dong en vrij hoge kosten. 10000 VND is dus ca. 0,36 eu, dus die 3 mln is ca. 110 eu. In HCMC kun je op vrij veel plaatsen met creditcard betalen maar voor we vertrekken ff wat meer pinnen. Terug naar de markt! Het onderhandelen begint met minimaal de helft en ff bedenken of het wel klopt. Een klein tasje voor Rosalie begon bij 2,5 mln, daar kwamen we niet uit en een rugzak begon bij 450.000 (een ‘echte North Face). Uiteindelijk leuk onderhandelt en een zonnebril, pet, rugzak en slippers bemachtigd. Na een hoop gezweet op naar wat kouds te drinken, koffie, smoothies en homemade icetea, lekker! Dan voelen we de jetlag opkomen en nemen we de grab terug naar ons verblijf. Zo‘n ritje in de stad is ongeveer een euro een super gemakkelijk met de app.

In het hotel gaan we ff zwemmen, chillen maar niet slapen! Ik zoek vast een restaurant voor vanavond uit, goede sushi! We gaan redelijk op tijd, grab regelen en we zijn er zo. Dit restaurant zit midden in District 1, vlakbij een bekende walking street, daar lopen we straks nog ff over. Het eten blijkt super te zijn, heerlijke sushi, echt top! Uiteindelijk na 2 rondes genoeg en helemaal niet duur. Daarna wandelen we naar die bekende straat, wat een gedoe zeg! Druk, herrie, super toeristisch, helemaal ons ding! 😉 We scoren nog een koffie en gaan dan terug. Nog wat boodschapjes voor de rest van de vakantie. Een leuk eerst dagje, morgen meer sightseeing.

Na een goede nacht, tenminste voor mij ;-), eerst rustig starten op het balkon. Mooi dat Nederland gewonnen heeft! Alice en ik gaan ff koffie drinken met wat erbij, we nemen voor de kids pain au chocolat en smoothies mee, tuurlijk teveel! Na tienen gaan we op pad, eerste stop is het War Remnants museum, erg indrukwekkend! Zelfs nu nog de effecten van het gif dat gebruikt werd in de oorlog. Hier noemen ze het de US oorlog ipv de Vietnamoorlog! Duidelijk verschil!! Na een 1,5-2 uur zijn we klaar.

Het is inmiddels lekker warm! Grab naar een lunch plek! Ik dacht te gaan naar een lokaal plekje maar had de verkeerde gekozen, nog steeds erg lokaal, wat ‘luxer’ dan gedacht. Bun thit nuong, het gerecht, rijstnoedels met soorten sla, in gelegde wortel en rettich, gegrild vlees en loempia’s met vissaus erbij. Erg lekker, gezond, fris en het kost geen drol!

Volgende stop een winkelcentrum, Diamond plaza, das niet wat we zoeken. Wel nog ff wat te drinken, ff afkoelen en dan naar een pin wandelen, een westerse bank, dan kun je met pinnen. Dat lukt bij de HSBC. Dan naar een ander winkelcentrum, hier slaagt Roos wel en ook extra muggen spul. Nu nog op zoek naar een Fitbit, dat zou moeten lukken in Takashimaya winkelcentrum, hier wandelen we naar toe. Ik scoor nog een zonnebril, de vorige ben ik verloren. Man wat is het warm nu de zon ook nog eens schijnt! In het winkelcentrum helaas geen Fitbit, wel een pet die goedkeuring krijgt van de 3 lastigen ;-). Het is inmiddels 15.30 en we zijn moe en verhit. Op naar het appartement, Grab regelen en we zijn er zo, super handig!!

Eenmaal terug ff afkoelen en we besluiten het die avond rustig te houden, vooral Roos en Alice hebben wat last van de jetlag. We gaan eten halen heel dichtbij, 2 porties Com tam, gebroken rijst met gegrild vlees, ei pastei, gebakken ei, tomaat en komkommer, ingelegde groenten en vissaus. Erg lekker, maar dus maar 2 porties, dus bij een ander tentje nog 2 dingen gehaald: kip met chili en citroengras en kip curry met nog wat extra groenten. Prima maar de Com Tam was lekkerder. als afsluiter nogmaals naar beneden voor koffie. Een leuk heet dagje zo! Morgen naar Ben Tre in de Mekong delta.